KAI PK1 ja PT1

Kaipola PT1 märänpään aluetta harjannostajaispäivänä 28.10.1953.


Kaipola PK1 kuivaussylintereitä Ameriikassa lähdössä Kaipolaan lokakuussa 1953


Koillis-Häme 9. syyskuuta 1954.


Kaipola, YPOY Kuvia PT 1-n rakentamisesta 1952 - 1954.




Kaipola 1955. Takana pyörii PK 1.  Keskikäytävällä PK 2-n rungon osia, Kone nousi etualan monttuun ja starttasi 1956.


Kaipola,1954, PT1, PK1:n asennus loppusuoralla syyskuun alussa. Käynnistyi 6.9.54 Kuvatiedoissa ei päivää, voi olla vaikka starttipäivältä.

Itse patruuna, Juuso Walden, tullut katsomaan. Tilanne ollut kai sen verran tunteisiin menevä, että ottanut oikein lippiksen pois päästä. Oikealla valkoisessa paidassa projektin- ja tehtaanjohtaja Henrik Walden. Henrikin vasemmalla puolen on Lauri Tiilikka. kuvaaja: Olavi Turma


6.9.1954, 70 vuotta sitten, starttasi Kaipolan ensimmäinen paperikone PK 1. Koneen valmistaja oli Bagley&Sewall ja leveys 7,4 m. Kone pysäytettiin 21.9.1987. Kuvat noilta startin ajoilta. Kuvaaja on Olavi Turma.


Kaipolan PK1&2 vuonna 1956  PK2 käynnistymisen jälkeen



Kaipola PT1 märänpään suunnasta vuonna 1956.



Kaipola PK1 asentajia (toinen oikealta tehtaanjohtaja Henrik Walden) puristinosan edessä keväällä 1954.


Kaipola PK 1 koneenhoitaja Eero Soponen pesemässä viiraosaa.


Kaipola PK 1 kivi- ja imutela


Kaipola PK1 telat



Kaipola, YPOY, PT 1-n märkäpää noin 1960.  Oikealla PK 1 (valm.1954) ja vasemmalla PK 2(valm.1956). kuva UPM arkisto



Kaipola PK1 (vas.) puristnhuovan vaihtoseisokki.



Heikki Mäisti Kaipolan paperitehtaan pitkäaikaisin koneenhoitaja.



Kaipolan ensimmäinen miljoonas tonni täyttyi PK 1 llä vuonna 1962.



Kaipola pioneerit muistelu käynnillä PK1 purku vaiheessa kesällä 1988. Puristinosan edessä vas. Simo Pöyhönen, Heikki Mäisti, Risto Lehtinen, Per-Erik Ohls ja Paavo Piilola



Kaipola PK1 (vas.) ja PK2.



Kaipola PK1 pituusleikkuri vuonna 1956.



Kaipola PT1 kuivasta päästä kuvattuna 1960-luvulla.



Kuvia paperitehtaalta PT1





Kaipola PK1 pysäyttäminen