JAM PK5

Jämsänkoski PK5 Peruskiven muuraustilaisuus 12.5.1980.


Jämsänkoski Jäpro työmaalla ensimmäinen  pilari (D 14) pystytetty keskiviikko aamuna 30.7.1980.


Jämsänkoski PK5 konehalli  märästäpäästä kuvattuna toukokuussa 1981.


Jämsänkoski PK5  asennusta heinäkuussa 1981. Kuvassa nelosvuoron vuoromestari Myllykosken tehtaalta siirtynyt Pekka Aho.

Jämsänkoski paperikone PK5 rakennusvaiheessa.


Jämsänkoski PK5 Ensimmäinen kuivaussylinteri (2) asennettuna 24.6.1981.


PK 5 kuivausosan asennusta elokuussa 1981.


Jämsänkoski PK5 Perälaatikon (SYM FLOW) asennus 26.8.1981


PK 5 märänpään valvomossa 15.10.1981. Vas. Valmetin käyntiinajaja  Lars Forsblom sekä koneenhoitajat Arto Huhtinen, Timo  ja Pentti Flyktman.


Jämsänkoski PK5 kivi - ja 1 kysterstela asennettuina 15.8.1981.


Jämsänkoski PK5 Superkalanteri SC51 syyskuun alkupäivinä 1981. Kuvassa Varkauden tehtaan PK4:lta tuotu konetambuuri kalanterin viritystä varten.


Jämsänkoski PK5 startti rullain


Jämsänkoski PK5 markkinointi esite 1981.


Jämsänkosken PK5:n startti vuonna 1981 lokakuun 16:ta päivä , YouTube



PK 5 pituusleikkuri 52 lokakuussa 1981.



Pikauutiset 1981


Jämsänkosken kuumahiertämö TMP1 , joka käynnistyi 1981, kuvassa Keijo Hietanen, Lusto, Suomen Metsämuseo



Jämsänkoski PK5 9.2.1982, kuvassa rullamies Jukka Kandell.



Jämsänkoski PK5 märänpään suunnasta 80-luvun alussa, viiraosan edessä koneenhoitaja Timo Flyktman.



Jämsänkoski PK5 viira- ja puristinosaa vuoden 1981 lopulla, kuvassa koneenhoitaja Jouko Salonen.



Valmetin Rautpoihjan suunnittelupuolen henkilöstöä tutustumassa PK5 kesällä 1982.



Jämsänkoski PK5 SC52 1984. Kuvassa kiillotuskonemies Arto Kivikko.



Jämsänkoski PK5 kuivausosa ja rullain, kuvassa vuoromestari Pekka Hillo 1980-luvun alussa.



PK 5 vuonna 1984. Vasemman puoleinen henkilö koneenhoitaja Arto Huhtinen ja DI Sakari Isokääntä Kaipolasta.



Jämsänkoski PK5 märänpään valvomossa massamies Arvo Mäkinen vuonna 1985.



Työn Äärestä 7 -1987



Jämsänkoski PK5 2.000.000 tn 16.12.1992



Jämsänkoski PK5 4.000.000 t 17.10.1987



Jämsänkoski paperikone PK5 3.000.000 t 23.5.1985



Jämsänkoski PK5 Perälaatikko SYM FLOW huhtikuussa 1996 aikansa palvelleena odottamassa uusiokäyttöä. Alussa oli 57 käsin säädettävää pinteliä ja 1980-luvun lopussa 88 tietokone ohjattua pinteliä.



Jämsänkoski PK5 viiraosan uusinnan piirros 1995.



Pikauutiset 1996


Jämsänkoski PK5  heinäkuussa 1997 uudella VOITH viiraosalla



Jämsänkoski PK5 märänpään valvomossa elokuussa 2008 koneenhoitaja Jukka Kandell nauttii työmiehen optiota.



Jämsänkoski, massaosastonhoitaja Arto Salminen PK5 märänpään valvomossa 1990-luvun uusintojen aikana.



Jämsänkoski PK5 rullain ennen uusintaa helmikuussa 1996, vasemmalla sylinterimies Jukka Kandell ja kiillotuskalanterinhoitaja Pertti Leppänen.



Jämsänkoski PK5 perälaatikko (SYM FLOW) helmikuussa 1996 ennen sen uusintaa, kuvassa koneenhoitaja Jukka Kandell.



Jämsänkoski PK5, pääministeri käynnillä syksyllä 2002.



Jämsänkoski, Nelosvuoron vuoromestari Eero Hakanen PK5 uusitulla viiraosalla lokakuussa 2004.



PK 5  Tilanne  SC 53 asentamisen aikana,  kone tambuureita varastoituna kone tasolla.



Jämsänkoski PK5 nelosvuoro. Varamies Erkki Aronen 50 vee 2011. oik. rullamies Timo Sääksjärvi, massaosastonhoitaja Mikko Himanen, päivänsankari, sylinterimies Heikki Mäkynen ja koneenhoitaja Jukka Kandell.



Jämsänkoski PK5:n OptiReel rullain ja koneenhoitaja Jukka Kandell,  loppu häämöttää molemmilla  (PK5 16.10.81-2.3.15).



Jämsänkoski PK5 Superkalanterit 1980-luvulla, edessä SC51.



Jämsänkoski PK5 Viiston veto SC51:lla tammikuussa 1996. Vas. kiillotuskonemies Eero Anttila, kalanterinhoitaja Pertti Leppänen ja kiillotuskonemies Jukka Peltola.



Jämsänkoski PK5 kalanteri SC51



Jämsänkoski PK5 kalanteri SC53



Jämsänkoski paperikone 5 pituusleikkuri



Jämsän Seutu 22. Joulukuuta 2010



Jämsän Seudun pääkirjoitus 5.8.2011


Jämsänkoski PK5 Musta torstai kymmenen vuotta sitten 14.11.2014.



Jämsänkoski PK5 viimeisempiä `savuja` taivaalle - 20 C aamu pakkasessa 15.2.2015.



Jämsänkoski PK5 pysäytys 2.3.2015



PK 5 viimeinen valmistunut konerulla nro 936 2.3.2015 klo 13.37



VEKKARI keskiviikkona 4. maaliskuuta 2015



Jämsänkoski PK5  vuoro viiden konemiehistö pysäytystä edeltävässä (1.3.2015)  yö-vuorossa. Vas. massaosastonhoitaja Kai Karuveha, vuoromestari Mikko Pekki, sylinterimies Ville Häyrynen, rullamies Jukka Peltola ja koneenhoitaja Mikko Himanen.



Jämsänkoski PK5  2.11.2015.



Jämsänkoski PK5 keväällä 2016.



PK 5 Yläviiraosa purettu 9.1.2016



Jämsänkoski PK5 purkua helmikuussa 2016.



Jämsänkoski PK5 entinen konehalli nykyisin 2024.



Jämsänkoski PK5 konehalli keväällä 1981 ja keväällä 2016.



Jämsänkoski PK5 `Hautausmaalla`. Vac-sylinteri (ent. syl 2) romutettuna käyttöpuoli maaliskuussa 2016, kuvassa Jukka Kandell.


Jämsänkoski PK5 2024.



Jämsänkoski PK5 rakennusvaiheen kuvia