Yhtiön hinaajat

Jämsänkoski 1

Jämsänkoski-yhtiöiden ensimmäinen oma hinaaja valmistui vuonna 1899. Laivan rakensi Tampereen Pellava- ja Rautatehdas. Pituutta aluksella on 20,1 metriä, leveyttä 4,4 metriä ja syväyttä 1,8 metriä. Koneteho oli 80 ihv. Aluksen sanottiin valmistuessaan olleen Päijänteen voimakkain hinaaja.



Jämsänkoski 2

Tammikuussa 1920 Jämsänkoski-yhtiöt osti uuden aluksen Hinaaja Oy:ltä. Laivan nimi oli tuolloin s/s Hinaaja. Alus oli rakennettu Stenbergin konepajalla Helsingissä vuonna 1895 nimellä Karl August. Laiva oli 16 metriä pitkä, 3,8 metriä leveä, 1,5 metriä syvässä uiva ja sen koneteho oli 96 ihv. Siitä tuli nimeltään Jämsänkoski 2.


Jämsänkoski 3

Elokuussa 1920 Jämsänkoski-yhtiöt osti SOK:lta Vaajakoskelta Haapakoski-nimisen hinaajan. Alus oli rakennettu Viipurissa jo vuonna 1874. Se oli 23,4 metriä pitkä, 4,3 metriä leveä ja 2,0 metriä syvässä uiva. Haapakosken uudeksi nimeksi tuli Jämsänkoski 3.


Jämsänkoski 4

 Hinaaja jämsänkoski 4-n perä ja tunnelipotkuri


Jämsänkoski 5

1960-luvulla ostettiin Yhtyneille uusi Jämsänkoski 5. Alus oli rakennettu 1962 ja kuului niin sanottuun ahvenluokkaan. Sen pituus oli 11,85 ja koneteho 200 hv. Uusi Jämsänkoski 5 kiskoi lähinnä pieniä nippuja.


Kaipola-laiva

Hinaajat olivat tuttu näky joella vielä 1950-luvulle asti. Kuvassa Kaipola-laiva ja sen miehistöä.


Tapio

Hinasi puulauttoja mm. Kaipolaan vielä 1980-luvulla


Rekola

Tampereen Pellava- ja Rautatehdas rakensi Jämsänkosken (1:n)  avuksi vuonna 1899 Rekola-nimisen hinaajan. Alus oli 14,4 metriä pitkä ja sen koneteho oli 40 ihv. Rekola hinasi proomuja ja kuljetti erinäisiä tavaroita sekä työmiehiä Jämsänjoella. Alus teki myös muutamia matkoja Lahteen asti. Se hinasi myös ruoppauslotjia, kun Jämsänjokea ruopattiin.